2 februari 2017

2 Marnix-leerlingen naar
landelijke finale van VERS

Martijn van der Haven en Marc Neeleman zijn geplaatst

Op dinsdag 31 januari brachten leerlingen van het Marnix Gymnasium, het Emmauscollege en het Erasmiaans Gymnasium in twee afwisselende VERS Revues hun gedicht voor het voetlicht. Een deskundige jury, bestaande uit onder meer dichter en VSB-Poëzieprijswinnaar (2000) K. Michel, Peter Swanborn, journalist en dichter, Myrthe Leffring, bureauredacteur van poëzietijdschrift Awater en VERS winnaars uit 2016 beoordeelde alle voordrachten.

Martijn van der Haven en Marc Neeleman uit 3A hebben zich geplaatst voor de landelijke finale van VERS, het poëzieproject van de School der Poëzie. Tijdens de VERS-revue in Theater Hofplein 222 haalden zij de eerste prijs in hun groep. Zij mogen naar de finale in Antwerpen op 12 en 13 mei. Daar krijgen zij diverse workshops en zullen ze hun gedicht voordragen in de finalevoorstelling met scholieren uit Nederland en België.

Alle leerlingen uit klas 3 hebben in januari tijdens de lessen Nederlands gastlessen gekregen van Jacques Brooijmans, schrijver en docent van de School der Poëzie/VERS. Aan de hand van het werk van de dichters die genomineerd zijn voor de VSB-prijs heeft hij de leerlingen laten kennismaken met verschillende kanten van poëzie. De leerlingen hebben zelf, geïnspireerd op de behandelde gedichten, een gedicht geschreven.