15 maart 2017

Scholierenverkiezing
Tweede Kamer

D66 en GroenLinks kwamen als winnende partijen uit de bus.

Hoe zou de Tweede Kamer eruit zien als jongeren het voor het zeggen hadden? De docenten maatschappijleer en geschiedenis hebben samen met de leerlingen een verkiezing voor de Marnixleerlingen uit de bovenbouw georganiseerd. D66 en GroenLinks kwamen als winnende partijen uit de bus.

Ook landelijk zijn er scholierenverkiezingen gehouden. 140.000 scholieren en ruim 11.000 basisschoolleerlingen uit heel Nederland hebben hun stem uitgebracht. Als het aan de scholieren uit het voortgezet onderwijs en mbo ligt, wordt Groenlinks de grootste partij, met 19.26% van de stemmen. D66 (17.40%) en VVD (15.05%) scoren ook hoog. De PVV eindigt als vierde (12.56%).

Ook bij Kinderverkiezing van leerlingen uit het basisonderwijs was Groenlinks de winnaar.

Lees meer op scholierenverkiezingen.nl.