Kom naar het

Marnix gymnasium

kom naar het marnix gymnasium

Van groep 8 naar de middelbare school. Dat is een grote stap. Binnenkort ga je kiezen naar welke school je volgend jaar gaat. Best moeilijk, want elke school is net weer even anders.

Je krijgt op het Marnix Gymnasium de ruimte om jezelf te zijn. Doen waar je goed in bent en groeien op jouw manier. We vinden het belangrijk dat je goed dingen kunt bedenken, maar ook dat je zelf leert onderzoeken én uitvoeren. Ons gymnasium is een kleinschalige, veilige school waar veel kan en waar we je al heel snel goed kennen.

Voor leerlingen in groep 7 en 8 hebben wij een speciale brochure met informatie over het Marnix Gymnasium.

Deze brochure kun je downloaden via onderstaande button.

reguliere vakken

Een stapje verder
Je krijgt Nederlands, Engels en Frans. Je maakt kennis met de klassieke talen, Latijn en Grieks en bij de andere vakken zul je ontdekken dat de klassieke cultuur overal aanwezig is. De klassieken vertellen je over onze roots.

Mens & Maatschappij
Bij aardrijkskunde, geschiedenis, economie en levensbeschouwing doe je veel kennis op over historische, religieuze, sociale, maatschappelijke en economische onderwerpen. Het gaat daarbij niet alleen om hoe het zit, maar ook om hoe je het beoordeelt.

Science & Research
Proeven en experimenten doen, zoeken naar de verklaring van wat je om je heen ziet. Dat doe je bij natuurwetenschappen. Dat betekent dus: Laboratoriumjas aan, veiligheidsbril op, voorzichtig met die chemische stoffen!

kies je eigen route

In klas 1 en 2 volg je een verrijkingsprogramma om te werken aan jouw 21e eeuwse vaardigheden. Hierin volg je het vak Internationalisering, waar je je op verschillende manieren internationaal oriënteert. Je krijgt zelfs vanaf klas 2 de kans om kennis te maken met de taal en cultuur van China.

Daarnaast kies je, voor je bij ons op school begint, een van de twee keuzeprogramma’s: Art & Culture of Research & Development. Bij beide programma’s is er veel keuzevrijheid. Je leert vaardigheden als informatie verwerven, creatief denken, samenwerken en zelfstandig denken en handelen.

Art & Culture

Als je vooral geïnteresseerd bent in kunst en cultuur en ook een beetje creatief bent, is dit wat voor jou. Je gaat aan de slag met dans en beeldende kunst. Daarnaast verdiep je je in muziek op jouw manier en maak je je eigen filmscène en theaterstukje.

Research development

Ben je meer van het ontwerpen en onderzoeken, dan is R&D meer iets voor jou. Naast het ontwerpen en onderzoeken doe je mee aan een wedstrijd over duurzame samenleving, ontwikkel je een game en verdiep je je in voeding & vitaliteit.

Activiteiten

Naast onze reguliere vakken dagen wij je uit om veel verschillende dingen te leren. Daarbij kun je kiezen uit de extra’s in het onderwijs.

Cultuur

Vanuit verschillende vakken wordt regelmatig een uitstapje georganiseerd, aansluitend bij de lessen, bijvoorbeeld naar een museum of een theatervoorstelling. Ook kun je zelf op het podium staan tijdens onze Grote Avonden in Theater Zuidplein, of tijdens onze muziekavonden in Lantaren Venster. Daarnaast organiseren we elk jaar een cultureel festival.

Lets go international!

Naast het vak Internationalisering in klas 1 en 2 maak je op meer manieren kennis met verschillende (Europese) culturen. Vanaf klas 3 ga je op diverse excursies naar het buitenland, zoals Rome en Athene. Je maakt kennis met de Duitse of Franse levensstijl tijdens onze uitwisselingsprogramma’s met scholen in Keulen en Rouen. In de vierde klas kun je zelfs op reis naar India voor het geven van workshops en les aan kinderen van de Yuvalok-school in Bangalore.

Sporten

Wedstrijden zijn leuk. En dus kun je bij ons je hart ophalen als je van sporten houdt. Natuurlijk hebben we onze eigen sportdag en toernooien. Verder worden er regelmatig verschillende sportactiviteiten en competities georganiseerd.

Debatteren en argumenteren

Debatteren is leuk. En het is belangrijk om dat te leren. Wij debatteren onder andere bij de klassieke talen, over filosofen bijvoorbeeld. We doen mee aan debatwedstrijden, en je kunt zelfs meedoen aan het Model European Parliament.

JE VINDT BINNENKORT NOG VEEL MEER INFORMATIE OVER ONZE ACTIVITEITEN IN ONZE BROCHURE