Internationalisering

internationalisering

internationalisering internationalisering internationalisering

Internationalisering speelt een steeds belangrijkere rol in de wereld van onze leerlingen. In ons onderwijs brengen we daarom nadrukkelijk de internationale en met name Europese dimensie naar voren. We vinden het belangrijk dat de leerlingen vanuit de gedachte van Europees burgerschap ervaringen delen met leeftijdgenoten op gebied van taal en cultuur en dat ze kennis en vaardigheden ontwikkelen die passen in een internationale context. Dat betekent niet alleen dat zij goed de moderne vreemde talen moeten beheersen, maar ook dat zij de gebruiken en gewoonten van anderstalig land leren kennen en dat ze zich kunnen handhaven in een andere culturele context. Daarom bieden we ook in klas 3 en 4 uitwisselingen aan met scholen in Duitsland en Frankrijk.

VERSTERKT TALENONDERWIJS

Een goede start maken voor internationaal onderwijs? Dat kan zeker op het Marnix dankzij ons versterkt talenonderwijs. Binnen het verrijkingsprogramma kunnen leerlingen vanaf klas 2 deelnemen aan extra lessen ter voorbereiding op een Cambridgecertificaat.  Wie het Certificate in proficiency in English (Cambridge) heeft behaald heeft daarmee wat betreft het niveau van Engels toegang tot Engelse universiteiten en hogescholen.

Voor de moderne talen Frans en Duits kunnen leerlingen naast de gewone lessen zich ook voorbereiden op het behalen van een internationaal certificaat. Zo kunnen leerlingen bij Frans een DELF-diploma behalen (Diplôme d’Études en Langue Française) en bij Duits een Goethe – Zertificat.

REIZEN

Het Marnix Gymnasium organiseert voor alle klassen leerzame en gezellige excursies in Nederland en vanaf klas 3 ook naar het buitenland. Tijdens de excursies zien de leerlingen veel bekende zaken, die in de lessen aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en de verschillende talen aan de orde komen, nu eens ‘in het echt’. Het verleden komt tot leven in Rome en Athene. De leerlingen maken kennis met kunst en cultuur en de Duitse of Franse levensstijl tijdens het uitwisselingsprogramma met scholen in Keulen en Rouen.

SPAANS & CHINEES

Vanaf het begin van leerjaar 2 kunnen leerlingen Spaans of Chinees leren. Deze lessen worden na schooltijd gegeven. Beide talen kun je afsluiten met een erkend internationaal certificaat.

OP REIS NAAR INDIA

Elk jaar reist een groep vierdeklas leerlingen naar Bangalore in India. Tijdens de tiendaagse reis verzorgen onze leerlingen workshops en geven ze les aan kinderen van de Yuvalok-school in Bangalore. Een onvergetelijke ervaring!