10 maart 2021

Marnix Gymnasium in Algemeen Dagblad:

Uitbraken op tientallen scholen, maar
lang niet alle ouders zijn bereid hun kind
te laten testen

UITBRAKEN OP TIENTALLEN SCHOLEN, MAAR LANG NIET ALLE OUDERS ZIJN BEREID OM HUN KIND TE LATEN TESTEN

Tientallen scholen in de Rotterdamse regio hebben de afgelopen weken te maken gehad met een uitbraak van het coronavirus, waarbij meer dan drie leerlingen en/of leerkrachten besmet waren geraakt. Opvallend: lang niet alle ouders laten hun basisschoolkinderen testen en kiezen liever voor een quarantaine van tien dagen.

Sneltesten op school

Het Marnix Gymnasium in Rotterdam is een van de vijf scholen in de regio die meedoet aan het experiment van sneltesten op school. Deze week is dat voor de eerste keer aan de orde omdat een medewerker positief bleek. De leerlingen maken wel gewoon hun toetsen op school, maar als hun ouders toestemming hebben gegeven, krijgen ze in een week twee sneltesten.

Een commerciële partij deed dit dinsdag voor het eerst in de aula. ,,Dat geeft meer zekerheid dat iemand echt niet besmet is geraakt’’, zegt Cees Kom, directeur bedrijfsvoering. Een eventuele besmetting komt ook eerder aan het licht. Mocht het sneltesten daadwerkelijk worden ingezet, dan stelt het Marnix dat dit in een andere vorm moet. ,,Dit is te veel administratieve rompslomp voor de school.’’

Lees het gehele artikel hier: https://www.ad.nl/rotterdam/uitbraken-op-tientallen-scholen-maar-lang-niet-alle-ouders-zijn-bereid-hun-kind-te-laten-testen~a26ab5e1/