26 april 2021

museum marnix

HET ONLINE MUSEUM MARNIX IS GEOPEND!

Hoe presenteer je kunst als de musea dicht moeten blijven en alles in de school ook even wat anders georganiseerd is? De zesdeklassers vonden een prachtige oplossing: digitaal!

Eindwerken van zesdeklassers nu offline én online
Het kunstvak wordt op het Marnix Gymnasium afgesloten met een autonoom kunstwerk. Inspiratie uit bestaande kunst en eigen fascinaties vormen hiervoor het uitgangspunt. Elke leerling doorloopt een eigen proces. Er zijn boeiende routes uitgestippeld, onverwachte zijwegen ingeslagen, doodlopende wegen bewandeld. Er is stilgestaan, omgedraaid, teruggelopen. Er is gehold, gevlogen en stug doorgelopen. Er zijn weer nieuwe paden gekozen. Er is gemaakt, verscheurd, verbeterd, heroverwogen en weer gemaakt, tot het zijn uiteindelijke vorm kreeg, dit “eigen” kunstwerk.

Zoeken naar en vinden van mogelijkheden was dit jaar noodzakelijk. De 19 leerlingen die kunst als eindexamenvak hebben gekozen, laten zien hoe dat moet! Naast het proces van het maken van het werk zelf, hebben ze gezocht naar manieren om hun eindwerken corona-proof tentoon te stellen. Daarom is er een tentoonstelling op school voor docenten en leerlingen én een website voor alle andere geïnteresseerden.

Nieuwsgierig geworden?
👉 Bekijk de gehele expositie en een mooie inleiding van docent Marloes Aben op www.museummarnix.nl.