April 2020

Nieuwe rector maakt ‘Tour de Marnix’ langs leerlingen

CVONieuwsApril 2020 – Corona special
Nieuwe rector maakt ‘Tour de Marnix’ langs leerlingen

De nieuwe rector van het Marnix Gymnasium, Leezan van Wijk, maakte woensdag 7 april een rondrit langs twaalf leerlingen van haar school, om te horen hoe ze het onderwijs-op-afstand beleefden.

Leezan kwam niet met lege handen: elke leerling kreeg een pakketje met wat gezonde en energiegevende versnaperingen en een puzzeltje voor de ontspanning cadeau.

Leezan vertelt: ‘We zijn twee dagen na de sluiting van de scholen gestart met het verzorgen van onderwijs op afstand via Microsoft Teams. Dat was een hele omschakeling voor ons als team maar ook zeker voor de leerlingen. We waren dan ook benieuwd hoe onze leerlingen (en hun ouders!) het online onderwijs op het Marnix beleefden. Vandaar dat we een winactie bedachten: leerlingen konden vóór 30 maart op hun eigen manier laten weten wat ze vonden van het volgen van lessen op afstand. Deze input hielp ons om het afstandsonderwijs te verbeteren, zoals het verkorten van het rooster, verduidelijken van de opdrachten en meer werken met live stream.

Uit de vele tips en creatieve knutsels hebben we twaalf inzendingen geselecteerd, zoals een zelfgemaakt filmpje van drie leerlingen (een broer en twee zussen) over hoe een dag thuisonderwijs eruit zag bij hen thuis, een pianostuk waarin een leerling haar gevoel had gelegd over hoe ze school miste en een leerling die een gedicht had geschreven.

We hebben de winnende leerlingen van tevoren gebeld om aan te kondigen dat ik woensdagmiddag zou langskomen. Ik tourde van Rotterdam-centrum via Portugal en Rhoon naar Berkel en Rodenrijs. Er volgden leuke gesprekjes aan de deur en in de tuin … Iedereen – ook ouders – nam echt de tijd om te vertellen hoe het ging, de leerlingen waren blij met de aandacht.

Mijn indruk is dat het gaat goed met de leerlingen, al missen ze vooral het contact met de docenten en –uiteraard – hun klasgenoten. Het helpt hen als ze thuis wat extra begeleiding krijgen van hun ouders, vooral met plannen en organiseren. Dat is het grootste struikelblok. Het rooster helpt hen bij de dagstructuur. Ze kunnen veel doen tijdens de les, bijvoorbeeld zelfstandig werken aan opdrachten. Ook al ervaren ze de lestijd soms als lang. Ze vinden het prettig dat ze vragen kunnen stellen aan de docenten, de live lessen vinden ze ook fijn. Een aantal leerlingen werkt op afstand met klasgenoten aan opdrachten, dat is slim bedacht. Het hebben van een rustige werkplek vinden ze vooral belangrijk! Met broers, zussen en ouders in de buurt, lukt dat niet altijd.

Al met al doen we een groot beroep op de zelfredzaamheid van leerlingen. De een lukt dat wat beter dan de ander. Vragen stellen via de chat vinden ze bijvoorbeeld niet zo makkelijk om te doen, ook al nodigen docenten daartoe uit.

Ik hoop de leerlingen snel weer op school te zien in plaats van via deze tour. Deze week ga ik nog bij een aantal leerlingen langs. Daarnaast heb ik app-groepen gemaakt met de klassenvertegenwoordigers van alle jaarlagen. Dat schakelt snel en makkelijk, en deze groepen vormen een fijne klankbordgroep voor ons als corona-crisisteam. Daarnaast is het meteen een mooie kennismaking voor mij als nieuwe rector met de Marnixleerlingen! Ik ben onder de indruk van de manier waarop ze dit oppakken.’